HUMANCOMEDY: a journey through the Circles populated by Nan Goldin, Yasumasa Morimura and Andres Serrano



Nan Goldin “Suzanne in yellow hotel room, Hotel Seville, Merida, Mexico”, 1981 Cibachrome print 76,2 x 101,6 cm Signed, titled, numbered and dated Ed. 4/25




“Tragedy is when I cut my finger. Comedy is when you fall into an open sewer and die.”

Mel Brooks, The 2000 Year Old Man (1961)



“Comedy is tragedy plus time.”

Carol Burnett, tratto da Starting from Scratch (1989) di Rita Mae Brow



Da bambino guardavo spesso una edizione della Divina Commedia illustrata da Gustavo Dorè, mi domandavo già allora cosa ci fosse di commedia nell’opera di Dante, quelle immagini così violente (in realtà mi fermavo all’Inferno,dopo diventavano noiose) mi sembrava avessero ben poco di divertente. Molti anni più tardi scoprii le opere di Nan Goldin, Andres Serrano e Yasumasa Morimura, mi sembrò di essere tornato bambino, in un girone dantesco aggiunto negli anni Novanta. Sono passati più di vent’anni da quando questi straordinari artisti hanno realizzato le immagini che vedete in mostra, nel frattempo sono entrati nei più importanti musei e sono diventati parte del linguaggio quotidiano: sesso, morte, malattia, se guardati attraverso la lente del tempo diventano tutti momenti della Commedia Umana, possiamo riconoscerci anche nei surreali travestimenti di Morimura, quante volte infatti noi stessi abbiamo provato a presentarci per quello che non siamo neanche lontanamente? Questi artisti sono tornati dall’Inferno e ne sono usciti interrogandoci sul nostro quotidiano, sono ispirazione per generazioni di fotografi e artisti, hanno guardato in faccia l’orrore e ne hanno ricavato bellezza. Oggi ve li riproponiamo certi che li guarderete con uno sguardodiverso, complice e tenero, come quello che si ha per una propria foto di tanto tempo fa, quando ci si rende conto che forse con quella pettinatura stavamo proprio bene.

(Giampaolo Abbondio)



“Tragedy is when I cut my finger. Comedy is when you fall into an open sewer and die.”

Mel Brooks, The 2000 Year Old Man (1961)



“Comedy is tragedy plus time.”

Carol Burnett, as quoted in Starting from Scratch (1989) by Rita Mae Brow



When I was a child, I would often look at a copy of the Divine Comedy illustrated by Gustavo Dorè, and wondered where in Dante’s work was the comedy; those violent images (I actually never went past Hell, where they became rather boring) seemed to me to have little funny about them. Many years later I discovered the works of Nan Goldin, Andres Serrano and Yasumasa Morimura, and felt I became a child once more, in a new Dantesque Circle of the nineties. More than twenty years have passed since these extraordinary artists have created the images you can see on exhibit, that in the meantime are in collections in the most important museums and have become part of our daily language: sex, death, illness, if viewed through the lens of time all become moments of the Human Comedy. We can also recognize ourselves in the surreal disguises by Morimura; how often have we ourselves actually tried to present ourselves as what we not even remotely are? These artists have returned from Hell and have come interrogating our quotidian existence, and became an inspiration to generations of photographers and artists, having stared at horror in the face and extracted beauty. Today, we are proposing them to you once more, certain that you will look at them with a different, complicit and tender gaze, as you would a photo of yourself from years past, and realize that maybe that hairstyle looked just fine after all.

(Giampaolo Abbondio)