Peter Belyi

LANDSCAPE
LANDSCAPE
2011

metallo, legno
40 x 45 cm

metal, wood
40 x 45 cm
UNTITLED
UNTITLED
2011

sega di metallo, lampada neon
diametro 65 cm

metal saw, neon lamp
diametro 65 cm
ILLEGIBLE NOTES
ILLEGIBLE NOTES
2009

gomma, tubi di neon e materiale elettrico
installazione a dimensione ambiente

rubber, neon pipes and electric wires
environmental installation
SILENCE
SILENCE
2009

legname di recupero
installazione dimensione ambiente (stella: 350 x 350 x 350 cm)

salvaged wood
environmental installation (star: 350 x 350 x 350 cm)
VICTORY
VICTORY
2009

pali in legno e gomma
installazione dimensione ambiente

wooden and rubber posts
environmental installation
SOUVENIR NOSTALGICO
SOUVENIR NOSTALGICO
2008

lightbox in cartone, diapositiva e alogena
25 x 25 cm

cardboard lightbox, slides and halogen lamp
25 x 25 cm
MAUSOLEO TIPO
MAUSOLEO TIPO
2008

installazione in cartongesso
243 x 240 x 270 cm ca

plasterboard installation
243 x 240 x 270 cm ca
SOUVENIR NOSTALGICO
SOUVENIR NOSTALGICO
2008

lightbox in cartone, diapositiva e alogena
25 x 25 cm

cardboard lightbox, slides and halogen lamp
25 x 25 cm
MY NEIGHBOURHOOD
MY NEIGHBOURHOOD
2004

installazione di cartone, diapositive, plastica e lampade alogene
36 x 120 x 740 cm ca
ed 4/10

cardboard installation, slides, plastic and halogen lamps
36 x 120 x 740 cm ca
ed 4/10

Peter Belyi

Attraverso le sue opere, l’artista russo Peter Belyi (Leningrado, USSR, 1971), compie un’indagine sull’origine della coscienza culturale. Per molti anni l’artista ha portato avanti un progetto denominato “modellatura commemorativa”, termine che nell’Unione Sovietica degli anni Venti indicava i modelli di un’architettura utopica proiettata nel futuro. Nella produzione dell’artista russo, rovesciando i termini e il significato della modellatura storica, tale concetto vuole significare una rilettura della storia che ne diviene una decostruzione. Nei mausolei, ad esempio, vengono riprese architetture di edifici, come fabbriche e ospedali, tipiche della Russia degli anni Settanta, rappresentate in forma di mausolei appunto, ma realizzate in cartongesso e in avanzato stato di distruzione, come se gli scheletri di tali architetture, mai terminate, fossero stati bombardati. Essi si trasfigurano per diventare emblema dell’ideologia che, come quelle costruzioni precarie, cade in rovina.
Gli ultimi progetti sembrano misurarsi invece più direttamente col materiale che l’artista utilizza. Sembra che l’artista cerchi un’ispirazione dal materiale stesso o che, in un dialogo segreto e tutto personale tra di lui e il materiale scelto, questi, si aspetti che sia lo stesso materiale a suggerire il tema dell’opera. Peter Belyi mira così ad una perfetta interazione tra estetica e materialità, che coincide in maniera tautologica con il significato dell’opera.

 

 Through his works, Russian artist Peter Belyi (Leningrad, URSS, 1971) performs an investigation into the origins of cultural conscience. For a number of years, the artist has carried forward a project he has entitled “commemorative modeling,” a term coined in the Soviet Union during the 1920s to indicate a utopian architecture projected into the future. Within Belyi’s artistic production, the terms and meanings of this form of historical modeling are overturned, and the concept comes to mean a reinterpretation of history that becomes a deconstruction of history. For example, the architecture of buildings like factories and hospitals, typical of 1970s Russia, are adopted and represented in the form of mausoleums, created out of drywall in an advanced state of destruction, precisely as if these unfinished architectural constructions had been bombarded into skeletons of their former selves. They are transfigured, becoming emblematic of an ideology that, like those precarious constructions, has fallen into ruin.
Belyi’s most recent projects, on the other hand, appear to grapple more directly with the materials the artist utilizes. It seems as if the artist is searching for inspiration within the material itself, or, in an entirely personal and secret dialogue between himself and his chosen material, he expects the material itself to suggest the themes for his artworks. In this manner, Peter Belyi aims to achieve a perfect interaction between aesthetics and materiality, one that coincides in a tautological manner with the meaning of the artwork he creates.