Pyotr Pavlensky

Seam, 2012
Seam, 2012
2018

2012 – Action Stitch. In front of Kazan Cathedral, St. Petersburg, Russia
Fixation
Fixation
2018

2013 – Action Fixation. Red Square, Moscow, Russia
Carcass
Carcass
2018

2013 – Action Carcass. In front of Mariinsky Palace, Saint Petersburg, Russia
Segregation
Segregation
2018

2014 – Action Segregation. On the wall outside the Serbsky Institute of Psychiatry in Moscow, Russia
Bank of France
Bank of France
2018

2017 – Unnamed action. At the entrance of the Bank of France headquarters, Place de la Bastille, Paris, France

Pyotr Pavlensky

Pyotr Pavlensky è nato a Leningrado nel 1984. Ha studiato arte monumentale all’Accademia d’arte e industria di San Pietroburgo. Durante il suo quarto anno all’Accademia, ha frequentato un corso supplementare presso la Fondazione Pro Arte di San Pietroburgo per la cultura e le arti.

Pyotr Pavlensky pratica l’azionismo, una forma d’arte che vanta una ricca storia in Russia. Egli definisce il suo particolare stile di azionismo “arte politica”.

Da quado è apparso in pubblico nel 2012, Pavlensky ha messo in atto una serie di performance molto intense. Nella prima memorabile azione, “Stitch”, si è cucito le labbra in forma di protesta politica contro l’incarcerazione dei membri del gruppo punk russo Pussy Riot. La fotografia di Pavlensky con la bocca suturata è stata inserita nella lista delle 98 migliori foto dell’anno stilata da Reuters.

In seguito, con “Carcass”, l’artista è comparso davanti all’ingresso principale dell’Assemblea Legislativa di San Pietroburgo completamente nudo e avvolto nel filo spinato; in “Fixation” si è seduto nudo sulla Piazza Rossa di Mosca e ha inchiodato il proprio scroto ai ciottoli con un chiodo, come metafora della “apatia, indifferenza politica e fatalismo” della moderna società russa; in “Threat: Lybyanka’s Burning Doors” ha dato fuoco alle porte del quartier generale dei servizi di sicurezza russi (FSB).

Durante la sua ultima azione, avvenuta il 16 ottobre 2017, Pavlensky è stato arrestato a Parigi dopo aver incendiato l’ingresso della sede centrale della Bank of France, situata in Place de la Bastille a Parigi. In seguito è stato accusato di vandalismo, insieme alla sua compagna Oksana Shalygina. E’ stato poi trattenuto in un’unità psichiatrica finché un giudice gli ha ordinato la custodia cautelare.

Nel 2012 Pavlensky ha fondato con la sua compagna Oksana Shalygina il giornale indipendente online “Politicheskaya propaganda” (“Propaganda politica”), dedicato all’arte contemporanea in contesti politici, e che “supera lo sciovinismo culturale, attuato dal governo”, il femminismo e l’uguaglianza di genere. Nel 2012 Pavlensky ha anche partecipato alla mostra Oculus Two tenuta da studenti e organizzata dalla Fondazione Pro Arte. Nel 2013, davanti allo State Hermitage Museum di San Pietroburgo, ha ideato la mostra d’arte di strada Ghosts of Identity, nata come progetto del suo periodico di propaganda politica.

Nel 2016 Pavlensky ha ricevuto il Václav Havel Prize for Creative Dissent. In seguito il premio è stato revocato, dopo che Pavlensky ha annunciato la sua intenzione di dedicarlo (insieme al corrispondente premio monetario) a un gruppo ribelle e ha esplicitamente promosso l’uso della violenza come strumento valido per combattere l’oppressione del governo. Pavlensky è stato inoltre nominato per l’“Innovation” Art Prize of Russia nel 2016, ma è stato successivamente escluso dal Centro nazionale per l’arte contemporanea per avere violato la legge, spingendo quattro membri della giuria ad abbandonare in segno di protesta.

 

 

Pyotr Pavlensky was born in Leningrad in 1984. He studied monumental art at the St. Petersburg Art and Industry Academy. During his fourth year in the Academy, he took additional training at St. Petersburg Pro Arte Foundation for Culture and Arts.
Pyotr Pavlensky practices actionism, an art form that boasts a rich history in Russia. He defines his particular brand of actionism “political art”. Since emerging in the public eye in 2012, Pavlensky put in place a series of strong performances. In his first memorable action, “Stitch”, he sewed his lips in political protest against the incarceration of members of the Russian punk group Pussy Riot. Pavlensky’s photograph with his sutured mouth was included in Reuter’s list of the 98 best photos of the year.
Successively, in “Carcass” the artist appeared in front of the main entrance of the Legislative Assembly of St. Petersburg, completely naked and wrapped in barbed wire; in “Fixation” he sat naked on the Red Square in Moscow and nailed his scrotum to the pebbles, as a metaphor of the “apathy, political indifference and fatalism” of modern Russian society; in “Threat: Lybyanka’s Burning Doors” he set the doors of the Russian Security Services (FSB) headquarters on fire.

During his last action, held on the 16th October 2017, Pavlensky was arrested in Paris after setting on fire the entrance of the Bank of France headquarters, located on the Place de la Bastille in Paris. He was charged with property damage, together with his partner Oksana Shalygina. He was initially detained in a psychiatric unit, until a judge ordered him to be placed in pretrial detention.
In 2012 Pavlensky and his partner Oksana Shalygina founded the independent online newspaper “Politicheskaya propaganda” (“Political Propaganda”), which was dedicated to contemporary art in political contexts, “overcoming cultural chauvinism, implemented by the government”, feminism and gender equality. In 2012, he also participated in the alumni and students art exhibition Oculus Two organized by Pro Arte Foundation. In 2013, in front of the State Hermitage Museum in Saint Petersburg, he organized a street art exhibition Ghosts of Identity, which came as a project of his Political Propaganda periodical. In 2016 Pavlensky received the Václav Havel Prize for Creative Dissent.

Later the award was lifted, after Pavlensky announced his intention to dedicate it (along with the corresponding monetary prize) to a rebel group and explicitly promoted the use of violence as a valid instrument to combat the oppression of the government. Pavlensky was also nominated for the “Innovation” Art Prize of Russia in 2016, but was later excluded from the National Center for Contemporary Art for the fact that he had violated the law, prompting four members of the jury to start protesting.